Followers

Tuesday, August 28, 2012

cerita raya aku biasa-biasa sahaja..

sejak dua menjak tahun kebelakangan ni, kebiasaannya Raya pertama aku sekeluarga kat rumah je...kat KL..huhu..selepas solat raya tu...kita orang sekeluarga bersalam-salaman, mohon ampun dan semestinya aku akan berikan hadiah kat ayah dan emak aku...setiap tahun aku buat macam ni...korang??

ayah?aku belikan dia dua helai baju baru dan aku berikan duit raya...dia gembira..aku pun turut gembira sama...emak pulak aku tak belikan dia baju tapi aku lebihkan sikit isi dalam sampul raya dia...hehehe..sebab???cita rasa dsign emak aku tak faham sangat..so, aku ambik keputusan biar dia pergi shopping dengan ayah aku, dan beli apa yang dia suka...



before raya tu adalah kita orang pergi cari baju raya sekeluarga...hampir semua kedai kat jalan tar tu kita orang round...baju yang emak aku berkenan, semuanya tak ada saiz...apa boleh buat..dapat beli baju raya kita orang je...huhu!biasanya emak aku sorang je tempah baju dulu...lepas tu baru kita orang akan cari baju melayu warna sama dengan emak..tapi tahun ini tak sempat pulak baju kurung emak aku tempah tu siap...so, mak aku redha je lah pakai baju sedia ada yang lebih kurang warnanya dengan baju melayu kita orang...

adik-adik aku??awal-awal lagi aku dah belikan adik bongsu*cepol* aku kasut dan seluar raya baru...ops!duit raya sekali...adik aku sorang lagi tu*syah*, aku tak belikan dia apa-apa...hahaha!sebabnya dia dah kerja..so, kat dia aku beri duit raya je...hehehe..*ini rahsia, dia dah berisi sikit...ops!*


makanan??sudah tentu lah emak aku masak rendang ayam...perhhh..rasanya memang terbaik lah rendang ayam emak aku...kalau korang makan, compom tiga empat kali nak tambah...hehehe..adik aku dia memang suka lemang...aku rasa lemang tu dia yang banyak makan kot...*gambar rendang tak ada..gambar kuih raya je lah aku letak..hehehe..*





ada lagi gambar kuih raya...tak akan semua aku nak letak kan...kalau korang nak tengok, meh la datang beraya rumah aku...samapi sekarang aku pun tak faham kenapa adik aku tak ambik gambar rendang, ketupat dan lemang...kata juru kamera raya untuk family aku tahun ini...hoh!tak mengapalah..tak ada gambar pun ok jugak...boleh buat korang tertanya-tanya macam manalah rupa rendang emak aku buat tu kan???SSSHHHHHhhhh....rahsia..kuikuikui...

paling terkejut??aku dapat duit raya dari ayah aku....horeyyyyy!aku memang malu nak ambik...tapi nak buat macam mana bila emak aku suruh ambik...mak kata duit pemberian ayah berkat....hurm..tak baik tak dengar cakap emak..so, aku pun ambik sambil buat muka tersipu-sipu malu...hahaha!

 

lepas dah bersalam-salaman tu, kita orang sekeluarga pergi ke rumah kakak emak aku...adalah beberapa adik-adik emak aku kumpul kat sana...doranng turun dari melaka...memang meriah rumah kakak emak aku tu raya tahun ini...

so, selebihnya korang tengok lah gambar...


baju biru tu kita orang panggil bibit...dia ni adik kesayangan emak aku...hihihihi!*ini rahsia okey..hahaha!*bibit aku ni paling rapat dengan family kita orang sebab dia selalu datang rumah aku...sebab?nak makan masakan emak aku...katanya emak aku masak sodapppp..aku sokong!emak aku memang masak sodapppp....hahahaha!bibit aku ni antara mak-mak sedara aku yang paling sporting gila...hehehe!baju merah tu aku panggil mak cik sitam..aku pun tahu kenapa kita orang kena panggil mak-mak sedara dengan nama macam tu....hehehe!layannnnnn.....zasssss


ok, lepas ni...gambar aku dengan bibit boleh bikit panas satu Malaysia....hahahaha!

 

uols peminat-peminat i jangan cemburu dengan gambar ni ek....i tak bersalah uolsssss....hahahaha!


ni sepupu sepapat aku...*baju biru tu anak-anak bibit aku*ada ramai lagi sebenarnya...budak-budak kecil lagi...aku pun tak faham kenapa adik aku tak tangkap gambar dorang...huhu!sepupu sepapat sebaya aku semua dah kawen, so faham-faham lah dorang kena beraya kat mana kan...aku je bujang tar..tar..tar....

bukan main banyak gambar posing bibit aku ni kan??dimana ada kamera, disitu ada dia...amboiii..kemain dia kan...hahaha!kasi can raya punya pasal...hoho!

lepas beraya dari rumah kakak emak aku, baru kita orang beraya kat rumah jiran-jiran melayu yang duduk taman aku ini...dan seronoknya, aku dapat lagi duit raya...perhhh!empat rumah jiran aku pergi...empat sampul raya aku dapat...huhu!aku tak nak ambik, dorang kejar aku sampai dapat nak bagi jugak duit raya...muamuamua!dorang kata, selagi aku tak kawen...dorang akan beri duit raya...boleh tak???hehehe...syoknyeee

malam tu pergi melawat rumah nenek sebelah ayah aku kat selayang pulak...sedara-mara sebelah ayah aku pulak...maaf kat rumah tu tak ada gambar sebab adik aku boleh tertinggal kamera kat rumah dan aku pulak terlupa nak ambik gambar pakai hanpon...cisss..syok sangat berborak kot...hehehe

raya kedua baru aku dan family semua balik kampung...horeyyyy..!!!jauh sangat kampung aku...kat melaka.jauh kan??kita orang berkumpul pulak kat rumah kakak mak aku lagi sorang..aku panggil mak ode...dan pak ode sekeluarga...
 

lepas dah beraya rumah dorang...kita orang pergi lah pulak beraya rumah-rumah sedara-mara yang lain...aku ikut je family aku...


aku tertarik gila dengan sebuah rumah kat kampung aku ni..aku panggil ' rumah adabi ' korang tahu iklan adabi dulu-dulu tu kan???yang dorang bukak tingkap sambil nyanyi lagu...ingat??tapi rumah adabi tu warna kuning...rumah tu kat perak..aku pernah pergi dulu...ini rumah adabi versi melaka....warna oren...hahaha!


malam tu kita orang balik rumah dengan gembiranya...

best kan raya aku tahun ni...??hehehe..

so, minggu ni kena kerja balik..mood kerja tu slow sikit datang...selamat mengharungi hari mood malas untuk semua yang mula bekerja minggu ni...hehehe!

p/s : aku minta kebenaran family aku untuk upload gambar dorang kat blog..fuhhh..lega boleh...



No comments:

Nuffnang