Followers

Friday, December 20, 2013

tumis ikan emak den

Assalamualaikum semua!

antara lauk yang paling aku suka ialah sambal tumis ikan yang dimasak oleh emak aku...termasuk lah cik ta pun sekarang dah jatuh hati dengan sambal tumis ikan emak den...hihihi!

aku rasa korang pun suka makan lauk sambal tumis ikan ni..lauk yang paling simple dan sangat senang untuk dibuat...cewahhhhhh!macam lah aku ni pandai masak kan...hahaha!tapi pernah la jugak aku tengok emak aku masak masa dulu-dulu...congcengcongcengcongcengcongceng...siap!aku tunggu nak letak lauk dalam pinggan je...hehehehe...


perghhhhh...memang sedap kalau korang makan dengan kicap lemak manis jenama adabi..tapi lagi sedap kalau ada beberapa ulam-ulam sayur...hadoi-hadoi memang masakan kampung betul lah...bergelora anak tekak aku dibuatnya tau!auuuuuuuwwwwwww

korang mesti terer jugak masak lauk sambal tumis ikan ni kan??sedap atau tidak, itu semua belakang kira..sebab lain orang lain air tangannya...betul tak??lain rasanya, lain warnanya dan mungkin lain jugak cara masaknya...oh ok-ok resepi masing-masing...hihihi..

tapi aku paling suka sudah tentulah sambal tumis ikan yang dimasak oleh emak aku...berpuluh tahun aku makan sambal tumis ikan masakan emak aku...dan ofkos sambal tumis ikan mak aku berada di rangking pertama carta hati aku...hahaha!*cik ta sila risik-risik resipi dari emak aku ek..hihihi*...akan tetapi, sambal tumis ikan yang cik ta masak untuk aku pun antara yang terbaik...tak aku sangka dalam diam-diam cik ta aku pun pandai masak jugak*tddmpa..jangan puji sangat...haha!* pernah jugak aku terdengar-dengar emak dan bapa mertua aku cakap yang cik ta ni pandai masak...cik ta masak sedap...fuyooooo kemain kembang lah hidung dia yang sepet tu...hahaha!aku ingat dia tak pandai masak, sebab dulu-dulu seingat aku dia tak pernah la pulak cerita dia masak tu, masak ni...masak bla.bla.bla.bla.......hahaha!

memang berbeza sambal tumis ikan mak aku dengan cik ta..tetapi yang penting sambal tumis ikan tu habis dan dihadam dengan baik dalam perut aku yang taff ni...kuikuikui...

sekarang ni kita orang dua-dua mengidam nak makan sambal tumis ikan mak aku...oh tidakkkkkkkkkkk...cik ta siap pesan kat aku nak rasa lagi sambal tumis ikan mak aku...tu diaaaaaaa....hihihi..

amboi....sedap sangat ke..???

ok bai-bai

p/s : teringin nak rasa sambal tumis ikan mak mertua aku pulak...huhu!






1 comment:

NinaAz said...

Nampak gambor pun taw sedap. Heheheeh

Nuffnang